Crocell
Den seneste udgivelse, “Baptized in Bullets / Funeral Bliss” fra 2021, var en dobbelt EP, hvor vi udforskede to lettere forskellige retninger for at undersøge hvor vi var på vej hen. Derfor blev det to EP’er, som blev indspillet i hvert deres studie og blev mixet af to forskellige producere. Denne proces var lærerig og frigørende og gav os plads til at eksperimentere inden for de genrer, vi havde lyst til at arbejde med. Det fik os sporet ind på retningen for det kommende album, “Of Frost, of Flame, of Flesh”, som nu er klar til at blive sendt i trykken.
Efter udgivelsen af “Baptized in Bullets / Funeral Bliss” har vi spillet en del jobs rundt i landet, men undervejs har vi måttet udskifte en guitarist pga. helbredsproblemer, så vi har derfor kørt en ny guitarist ind. Da vi nu som individer er spredt ud over landet (København, Aarhus og Haderslev) har vi også måtte justere vores kreative process, da det ikke længere er muligt at mødes på ugentlig basis i et øvelokale og skrive materiale i fællesskab, som vi har gjort før i tiden. Vi har ganske bevidst implementeret en kreativ proces, hvor vi som individer har frie tøjler til at komme med mere eller mindre færdige idéer i den genremæssige retning, som man nu engang har lyst til, og så bliver idéerne udviklet og kritiseret i fællesskab, indtil det viser sig om de bærer eller brister.
“Of Frost, of Flame, of Flesh” bærer præg af vores insisteren på at kunne udvikle os kunstnerisk frit, og stilen er derfor alenlængder fra de første album i vores bagkatalog. Fra at være melodød med lidt festlig thrash i kanterne, er vi blevet mere og mere mørke, og er vel nærmest slået ind på en sti til forbitret blackened death iblandet en smule sort (punk)rock. Det er præcis sådan, vi har det fedt med at lyde nu, og det afspejler det kommende album.
Vi besluttede at få indspillet og produceret albummet hos Tue Madsen / Antfarm, da vi fornemmede at stilen på albummet ville passe godt til hans fyldige produktioner. Samarbejdet med Tue viste sig at være det perfekte valg, både i forhold til selve produktionen og hans ganske deltagende rolle som producer, og vi er ovenud tilfredse med resultatet. Han har endda bidraget med lidt guitarsolo på pladen – I må selv gætte hvilken.
Stilen på albummet er som nævnt blackened death metal med lidt punk/rock elementer, og tekstuniverset kredser omkring menneskehedens manglende vilje til at lære af historiens fadæser, kulturers forfald, korrumperet magt, despoters tryllebinderi af os alle og verdens almene dystre udsigter. Men i stedet for at synke ned i dystopisk afmagt råber vi dystopia i fjæset og nægter at hensynke i apati.
Artworket tager udgangspunkt i et maleri fra NNart, som vi har bestilt til formålet, og hvor kunstneren har haft frie rammer inden for de temaer, som vi har formidlet til ham. Værket forestiller en forvredet, splittet dødning, som forsøger at kæmpe sig ud af pinslens og afmagtens dynd og er på den måde glimrende i tråd med albummets overordnede æstetik.
Vores evindelige ambition er at udvikle os kunstnerisk og at komme så tæt på det, som vi lige nu synes er allerfedest at lave. Vi føler ingen forpligtelser over for vores fortid, og vi har kun to dogmer: at få kunstnerisk afløb og skrive den musik, vi til enhver tid har mest lyst til, og at alle aktiviteter i bandet støtter op om at komme ud at spille – for det er når vi skriver og står på en scene, at vi har det bedst. Disse ambitioner indkapsles glimrende af udgivelsen og af, at vi netop har indgået en ny booking-aftale, som skal støtte op om koncerter umiddelbart efter udgivelsen.
Line-up anno 2024:
Vokal: Asbjørn Steffensen (ex-Mordax, ex-The Petulant, ex-Scaffold, ex-Descensus)
Guitar: Tommy Christensen (ex-Surfing Henchmen, ex-Slugs, ex-Decrial)
Guitar: Mads B. H. Gath (Heaven’s Damnation, Urkraft, Dysgnostic, ex-Mordax, ex-Descensus, )
Bas: Uffe Laustsen-Jensen (Illdisposed, ex-Demolition Inc.)
Trommer: Andreas Posselt (Phantom, Gennem Tågen (live), Compos Mentis)
Det var fem erfarne herrer fra den aarhusianske metalscene, der i starten af 2007 dannede Crocell, og tempoet var højt fra starten. Således blev debutalbummet, “The God We Drowned”, indspillet allerede samme år, og nærmest samtidig med udgivelsen i 2008 blev Crocell kåret som “årets metaltalent” ved Danish Metal Awards.
Det skortede ikke på positiv kritik, og i løbet af de første år gjorde bandet sig ikke mindst bemærket som et særdeles flittigt og kompetent liveband, herunder med koncerter på SPOT Festival og Devilstone Open Air (Litauen) i 2009 samt Europa-turnéer med hhv. Gama Bomb og Illdisposed i 2010 og 2011.
Der fulgte et par line-up-ændringer i kølvandet på udgivelsen af det andet album, “The Wretched Eidola”, og det tredje album, “Come Forth Plague”, hvor forsanger Magnus Jørgensen blev erstattet af Asbjørn Steffensen og guitarist Ken Holst af Rasmus “Hexen” Henriksen.
Hermed blev der sat ekstra skub i en udvikling, der havde ligget og luret latent i noget tid, nemlig fra tung melodisk dødsmetal i retning af en væsentligt mere hidsig form for sort metal. Denne udvikling høres tydeligt i de to efterfølgende, anmelderroste albums, “Prophet’s Breath” og “Relics”, som begge blev fulgt op af intensiv koncertaktivitet.
Da en stribe koncerter blev aflyst pga. corona-epidemien i 2020, dirigerede Crocell al energien i en anden retning og kastede sig over et projekt, som bl.a. indebar to parallelle indspilningsprocesser (hos Quentin Nicollet og Jacob Bredahl), og som resulterede i dobbelt-EP’en “Baptized in Bullets / Funeral Bliss” fra 2021.
I 2023 blev den syvende udgivelse, “Of Frost, of Flame, of Flesh”, indspillet hos Tue Madsen, og samme år overtog guitarist Mads Bertram H. Gath posten efter Rasmus “Hexen” Henriksen.
Dansk metal har set det ene band efter det andet flamme op og dø ud, men efter 17 år buldrer Crocell uanfægtet videre og har med snart 7udgivelser i bagagen og mere end 100 koncerter i over 10 lande for længst etableret sig som en uomgængelig aktør på den danske metalscene.
Diskografi:
2008: “The God We Drowned” (Casket Music)
2011: “The Wretched Eidola” (Ultimhate Records)
2013: “Come Forth Plague” (Metal Hell Records)
2015 / 2016: “Prophet’s Breath” (Deepsend Records / LongLife Records)
2018: “Relics” (LongLife Records)
2021: “Baptized in Bullets / Funeral Bliss” (egen udgivelse)
2024: “Of Frost, of Flame, of Flesh” (Emanzipation Productions)