
Asger Baden
‘Zarniqa’ er indspillet med et 40 mand stort symfoniorkester i Prag. På albummet jagter Asger Baden musikkens uforvanskede essens – en melodisk urkilde befriet for studietekniske krumspring.
Den danske komponist og producer Asger Baden udgiver 27. november albummet ‘Zarniqa’ – 16 filmiske, tidløse kompositioner med et dramatisk og fortættet udtryk, der spænder fra melankoli til en æterisk lethed.
Hoveddelen af pladen har Asger Baden skrevet for- og indspillet med et 40 mand stort symfoniorkester i den majestætiske Rudolfinum Dvořák koncertsal i Prag. I skarp kontrast til det orkestrale står klaverstykkerne, indspillet solo af Asger Baden i København. Dermed pendulerer pladen fra det helt store til det helt nære.
Fra ‘Breaking Bad’ til danske film og plader
Asger Baden er en produktiv komponist og har skabt musik til et hav af film, TV-produktioner og serier. Han har arbejdet sammen med instruktører som Christoffer Boe, Nicolaj Arcel og Martin De Thurah, og hans musik optræder bla i store produktioner som ‘Breaking Bad’, ‘The Wolfpack’ og ‘Sandheden om mænd’.
Han har arbejdet sammen med blandt andre Mikael Simpson, Claus Hempler, Jacob Bellens og sin faste kollega Peder (Gramsespektrum og Xtra Naan), og hans egne bands tæller bla The Crooked Spoke og Cours Lapin, som begge har anmelderroste plader bag sig.
I den brede offentlighed er navnet Asger Baden mindre kendt, men det samme kan ikke siges om hans arbejde. Et eksempel er samarbejdet med Mikael Simpson, som startede med pladen ‘Slaar Skaar’, hvor halvdelen af musikken på pladen er skrevet i samarbejde mellem Mikael og Asger. På Simpsons efterfølgende plade ‘Noget laant, noget blaat’ har Asger, sammen med kollegaen Peder skrevet og produceret alt musikken, som Simpson derefter har skrevet tekst og melodi til. På denne plade spiller Asger Baden, foruden trommer, også stort set samtlige instrumenter.
Melodien har magten
Med Zarniqa bryder Asger Baden sine vante rammer og skærer ind til benet i musikken, nemlig til melodierne og de følelser, de fremmaner, når de står nøgent og uden omsvøb.
“Som komponist og producer er studiet min comfort zone, og jeg går normalt til musikproduktionen som til en skulptur, man kan forme og præge i løbet af hele processen. Alle muligheder er åbne fra start til slut. Men med ‘Zarniqa’ har jeg tvunget mig selv ud af den comfort zone. Her har melodierne magten, og studiet og teknikken som redskaber er sat på bænken”, forklarer Asger Baden, og fortsætter:
“Normalt flyder komposition og produktion sammen i mit arbejde, men når man arbejder med et 40 mand stort orkester, skal alt times og tilrettelægges ned til mindste detalje på forhånd og så vidt muligt nedfældes i partituret. Det er som et kæmpe slag, der skal udspille sig, og hvor alting skal klappe perfekt. Det er en helt anden tilgang, der kræver , at man er 100% afklaret i sine valg, før slaget skal stå.”