Black Light White Light

[spacer height=”30px”]Targetshop logo www facebook
[bs_collapse]
[bs_collapse_item title=”Danish bio” active=”active”]

Dansk catchy, psykedelisk indie rock produceret af Chris “Frenchie” Smith (Jet, The Dandy Warhols, Trails of Dead, Smog,etc.)
[spacer height=”10px”]
Black Light White Light er ultraviolet lys badet i hvidt lys. En ganske umulig forestilling. Men for det københavnske band bygget op omkring sangskriver, sanger og guitarist Martin Ejlertsen skal denne farvekombination ikke underkendes på forhånd, men tværtimod omfavnes som en musikalsk rejse, der lige så meget handler om at kaste sig ud i eventyret i dualiteten mellem det mulige og umulige som det gode mod det onde.
[spacer height=”10px”]
Black Light White Light spiller melodisk psykedelisk indie rock badet i beskidt tremolo, overdrive og rumklang. De kreative udfoldelser i bandet skal skubbe til de personlige såvel som de musikalske grænser hos hver enkelt musiker for at skabe mindeværdige øjeblikke, der suger lytteren ind i et personligt univers, hvor tid og årsag er minoriteter i forhold til fremførelse og resultat. Det handler om at indfange øjeblikket og lade sig henkaste i det.
[spacer height=”10px”]
Black Light White Light blev dannet i 2009 af guitarist, sanger og komponist Martin Ejlertsen. Efter en vis overlapning og udskiftninger i bandets line-up får han i dag primært følgeskab af brødrene Adam Winberg (trommer) og Tobias Winberg (bas). Fra begyndelsen har det skandinaviske psych-rock band haft et internationalt udsyn og søgt inspiration og samarbejde over lange afstande. Debuten Directors Cut – EP udgivet i 2010 blev således indspillet i Göteborg, Sverige med producer Johan Forsman (The Soundtrack Of Our Lives, Jens Lekman, Håkan Hellström). Senere samme år tog bandet til Los Angeles for at indspille debutalbummet ’Infrared Daylight’ med den amerikanske producer Rick Parker (Black Rebel Motorcycle Club, The Dandy Warhols, Von Bondies, Miranda Lee Richards). Debutalbummet blev udgivet på bandets eget selskab Record Records i september 2011. Udgivelsen blev fulgt op bl.a. med en 10 dages turné i USA og optræden på NXNE Music Festival i Toronto, Canada samme år, ligesom bandet tog på en større turné rundt i Storbritannien året efter. I 2012 og starten af 2013 turnerede danskerne ligeledes flere gange rundt i Skandinavien, men også Italien, og det er undervejs blevet til optrædende bland andet sammen med internationalt anerkendte bands som The Telescopes (UK), Crocodiles (US), Crystal Antlers (US) og The Soundtrack Of Our Lives (S).
[spacer height=”10px”]
I maj 2014 gik Black Light White Light i studiet igen for at indspille sit andet album ’Gold Into Dreams’. Denne gang blev det besluttet at optaget albummet i København. Bandet blev gennem det velansete amerikanske Worlds End Management introduceret til den Grammy norminerede producer Chris ”Frenchie” Smith (Jet, The Dandy Warhols, Trails of Dead, Smog) fra Austin, TX. Han blev så begejstret for danskernes nye demoer, at et samarbejde hurtigt blev aftalt. Amerikaneren fløj til Danmark for at leve og arbejde med bandet om det nye album. I 12 intense dage og nætter levede og åndede det nye kollektiv af venner musik for at skabe et album, der skulle ende med at blive vildere, mere eventyrlystent og udforskende end debuten. På Gold Into Dreams gæsteoptræder desuden den Grammy Award vindende strengarrangør Davide Rossi (Coldplay, Goldfrapp) og den dansk/iranske sitarspiller Atusa Zamani – begge på sangen ’And The Devil’. Albummet er masteret på The Lodge, New York City af Emily Lazar, den første kvindelige mastertekniker som har vundet en Grammy for sit arbejde med Foo Fighters album ’Wasting Light’. Hun har desuden arbejdet med artister som David Bowie, Vampire Weekend, Garbage, The Raveonettes , Lou Reed og Morrissey.
[spacer height=”10px”]
Black Light White Lights nye album ’Gold Into Dreams’ tegner videre på bandets glæde for 60’ernes boheme- og psykedeliske indie rock fra den amerikanske vestkyst. Man finder nu et endnu dybere et lag af drømmende pop melodier og lydlandskaber, som vækker minder om inspirationskilder som de psykedeliske rock artister The Byrds, Jefferson Airplane og The Seeds. Med det i tankerne er det stadig svært ikke også at drage paralleller til de britiske 1990’ernes Madchester og shoegazer scene med bands som The Verve, Ride og Ian Brown fra The Stone Roses, især i forsanger Martins følelsesladet vokal og i den groovy og til tider vildt legende rytmesektion fra brødrene Winberg. Albummet reviderer bandets kærlighed til klassisk rock med et tungere fokus på den mere eksperimenterende, psykedeliske rock, men byder også på blide og følsomme øjeblikke i 12 nye sange svøbt i rige melodier og instrumentale hooklines. Det nye album vil afgjort behage lyttere, som både sværger til rock og beat, som det lød i 1960’erne og til mere tidsvarig indie rock, der både omfavner genrens seneste storhedstid i 1990’erne. Black Light White Light bruser mod fremtidens kyster i svajende og lovende takter på en videre færd mod den uforudsigelige virkelighed.
[spacer height=”10px”]
“Black Light White Light have an inherent likeability about them… Undoubtedly promising” 

Drowned in Sound
[spacer height=”10px”]
“An act to keep an ear out for”

NXNE Music Festival
[spacer height=”10px”]
“They’re like a three-piece rock time-machine!”

The Soundsupply
[spacer height=”10px”]
“Black Light White Light have a certain shine about them which pierces through the murky veil of rock, capturing the attention of those listening within seconds”

Female First UK
[spacer height=”10px”]
“There’s certainly a case to made that BLWL were separated from Black Rebel Motorcycle Club at birth. Both acts have that dressed-all-in-black swagger about them that we common folk try to pull off but can’t because we know we’re not that cool”

Artrocker

[/bs_collapse_item]

[bs_collapse_item title=”Press Kit” active=”not active”]


[/bs_collapse_item]

[/bs_collapse]

[spacer height=”80px”]